خانواده، تنها نهاد فطري، طبيعي، بيبديل و جاودانه بشری است و همه نهادهای اجتماعی برای استحکام خانواده تأسیس میگردند. نظام خلقت الهی بر زوجیت استوار است و ذات اقدس احدیت همهی پدیدهها و شگفتیهای هستی را بر پایه زوجیت و کفویت میآفریند. خانواده، دو رکن اساسي دارد، زن و شوهر؛ و فرزندان - اگر باشند-، هبهي الهي (امانت و هديه) هستند. خانواده با پيمان عرشي ازدواج و ميثاق مقدس همسري زن و مردي هوشمند، آگاه، توانا، متعهد و مسئولیتپذیر، با اراده و انديشه نيل به آرامش حقيقي و تجربهي خوشبختي به معناي دقيق آن بنا ميگردد. چراکه غايت زوجيت، رسيدن به آرامش جاودان است و خوشبختي يعني برخورداري از احساس مملو از آرامش و دلآرامي و امنيت درون. بیتردید، آرامش روان و بستر شکوفايي مطلوب وجود، همه در خانواده هموار ميگردد. چرا که انسان همواره از دو موهبت و منبع اصلی آرامش بهرهمند میگردد: یاد خدا و آرامیدن در کنار همسر آرامشگر. اصليترين مؤلفههاي سلامت و تعالي جوامع بشري را ميبايست در کانون خانواده و ارزشهای حاکم بر آن جستجو نمود. خانوادهي مطلوب و متعادل و متعالي، خانوادهي خوشبختي است که همسران آرامشگر، در تحقق بخشيدن به غايت زوجيت که همانا نيل به آرامش جاودان است، زيباترين، گيراترين و پرجاذبهترين رابطههاي متقابل را به نمايش ميگذارند و کانون خانواده را به بوستان پرنشاط زندگی و آموزشگاه پويا و بيبديل عروسپروري و دامادپروري مبدّل مينمایند. نگاه انتزاعي به دنياي کودکان و نوجوانان، مجزا ديدن نوجوانان و جوانان از نهاد خانواده، طراحي و اجراي برنامههاي خاص بدون لحاظ نمودن ارزشمندي، اثربخشي، قدرت و اقتدار خانواده براي جوانان نميتواند سرانجام چندان مطلوبي داشته باشد. پس، بايد همه را در خانواده ديد و با خانواده ديد و میبایست نگاهمان نگاه خانواده بنياد و خانوادهمحور باشد. از این جهت شايسته و بايسته آن است که همهي برنامههاي ملي و بينالمللي، همهي قوانين مدني در حوزههاي گوناگون، عمدتاً خانواده محور بوده و صلابت و تعالي خانوادهها را مدنظر قرار دهد. به منظور دستیابی به هدف غایی ازدواج که همانا نیل به کمال آرامش و تجربه خوشبختی است، اساسیترین مؤلفههای احساس آرامش را میبایست در جاذبههای عاطفی و روانی زوجین و حاکمیت حقوق حقّه عاطفی زوجین جستجو نمود. چراکه اصلیترین ریشههای همسرگریزی، همسر ستیزی، جدایی و طلاق را در گستره جهان در غلبه دافعههای روانی، رفتاری و نفسانی زوجین پدیدار میگردد. از این رو بایسته و شایسته است که زن و شوهر همواره در اندیشه حُسن تأمین نیازهای فطریِ عاطفی و روانی یکدیگر باشند. بدیهی است با توجه به فلسفه و هدف غایی ازدواج ، تلاش در تأمین نیازهای فطری عاطفی و روانی در گستره حیات مشترک، به هیچ وجه تعطیلبردار نیست. زن و شوهر همواره نیاز به نوازش و آرامشگری بصری، صوتی و حسی/ لمسی همدیگر دارند. به عبارت دیگر از جمله حقوق حقه عاطفی متقابل زوجین نوازشگری و رامشگری بصری و صوتی میباشد و انتظار میرود همیشه زن و شوهر در شرایط و موقعیتهای مختلف دل آرامترین نوازشگری حسی، زیباترین نگاه و دلنوازترین صوت و کلام را تقدیم همدیگر نمایند. تأکید پيامبر اعظم صلیالله عليه و سلم در به زبان آوردن مکنونات دروني و ابراز محبت قلبي در حقيقت برخاسته از نياز فطري و اساسي انسان به خصوص همسران به زبان تأیید، تشويق، ترغيب و تکريم و محبت است و این مهم از حقوق حقه عاطفی زوجین است. چرا که همهي انسانها فطرتاً محبتپذيرند و اخمگريز، تأیید طلباند و تکذيبستيز، تکريمپذيرند و تحقيرگريز. در کلام حق تعالی نزدیکترین و محرمترین و محقترین انسانها در گسترهی حیات زنها و شوهرها میباشند. چنین نزدیکی و محرمیتها را خالق منان در قرآن کریم بدین صورت توصیف میفرمایند: هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُم وَ انتُم لِبَاسٌ لَّهُنَّ، زن و شوهر لباس و مصونیت بخش روانی و جنسی همدیگر هستند. این زیباترین و در عین حال کاملترین تعبیری است که خالق منان، تصویرگر جسم و روان انسان، در ارتباط با نحوهی روابط زنها و شوهرها بیان فرموده است.
واژگان: خانواده، ازدواج، آرامش، جاذبه، حقوق عاطفی
مبانی روانشناختی خانواده و رابطه زن و شوهر با تاکید بر حقوق عاطفی متقابل
نوع:
زبان:
زبان اصلی:
انتشارات:
محل انتشار:
تعداد صفحات:
50
سال:
1393
شابک:
4- 8- 94401 -
نظر:
شماره:
26
فایل منتشر شده:
دیدگاهها
مایل به خریداری pdf کتاب هستم
مایل به خریداری pdf کتاب هستم